Loader
پدال گاز ماشین چگونه کار میکند؟ آشنایی با خرابی های آن
پدال گاز ماشین چگونه کار میکند؟ آشنایی با خرابی های آن

پدال گاز ماشین چگونه کار میکند

پدال گاز ماشین چگونه کار میکند؟ اگر شما هم کنجکاو هستید که بدانید پدال گاز ماشین چگونه کار میکند و خرابی های مربوط به پدال گاز چیست و چگونه برطرف میشود، با ما همراه باشید.

پدال خودرو چیست؟

پدال‌ها، قطعاتی در خودرو هستند که با استفاده از نیرویی که راننده با پای خود به آنها وارد می‌کند، عمل می‌کنند. خودروهای دنده‌ای سه پدال دارند که عبارتند از: گاز، ترمز و کلاچ. اما در خودروهای اتوماتیک، پدال کلاچ وجود ندارد.

پدال گاز ماشین چگونه کار میکند؟

پدال گاز ماشین قطعه‌ای است که با فشار دادن آن، میزان هوای ورودی به موتور خودرو را تنظیم می‌کند. این کار باعث می‌شود که مصرف سوخت و سرعت خودرو افزایش یا کاهش پیدا کند. پدال گاز ماشین به دریچه گاز یا ساسات متصل است که باز و بسته شدن آن را کنترل می‌کند. در خودروهای دنده‌ای، پدال گاز در سمت راست قرار دارد و در خودروهای خودکار، پدال گاز در سمت راست و پدال ترمز در سمت چپ است. پدال گاز از طریق دریچه ساسات تأثیر می‌گذارد. این دریچه مقدار هوایی را که به موتور خودرو می‌رسد کنترل می‌کند. برای نمونه وقتی پدال گاز را فشرده می‌شود، دریچه ساسات گشاد می‌شود و هوای بیشتری به موتور خودرو می‌دهد. با افزایش هوای وارد شده به موتور، مصرف سوخت نیز زیاد می‌شود و سرعت خودرو هم بالا می‌رود. گاهی ممکن است پدال گاز به خوبی عمل نکند و خودرو با مشکل روبرو شود که در این حالت باید علت آن را پیدا کرد.

پدال گاز ماشین چگونه کار میکند

اهمیت وجود پدال های ماشین:

پدال‌های خودرو از اجزای اساسی برای شروع رانندگی هستند و هرگونه نقص در آنها می‌تواند خطرات جدی را برای راننده و خودرو ایجاد کند. برای نمونه اگر پدال ترمز، گاز یا کلاچ گیر کند، از موقعیت‌های وحشتناک هنگام رانندگی است که عدم داشتن دانش کافی در مورد آنها ممکن است باعث بروز حوادث ناخوشایند شود.

مشکلات پدال گاز ماشین

1. پدال گاز ماشین گیر می‌کند (به دلیل نقص در سنسور پدال گاز، انسداد دریچه گاز، شکستگی پدال و خرابی سیم گاز). 

اگر پدال گاز ماشین گیر کند، اولین کاری که باید انجام دهید این است که ترمز دستی را فعال کنید و دنده را در حالت نوترال قرار دهید و سپس موتور را خاموش کنید. این کار باعث می‌شود که خودرو کنترل شود و از بروز حادثه جلوگیری شود. در خودروهای دارای دنده اتوماتیک، بعد از ترمز دستی و خاموش کردن موتور، باید دنده را در حالت پارکینگ قرار دهید. یکی از عواملی که می‌تواند باعث گیر کردن پدال گاز ماشین شود، اشکال در دریچه گاز است. برای بررسی این موضوع، باید به تناسب بین دور موتور و دنده توجه کنید. اگر دور موتور با دنده همخوانی نداشته باشد، چراغ موتور روشن می‌شود و نشان می‌دهد که مشکلی وجود دارد. وقتی پدال گاز ماشین گیر بیفتد، خطر بسیار زیادی برای راننده و سرنشینان وجود دارد. این اتفاق زمانی می افتد که پدال گاز ماشین به هر دلیلی عمل نکند و با برداشتن پا از روی آن، سرعت خودرو کاهش نیابد. عوامل مختلفی می توانند باعث پدال گاز گیر افتادن شوند، مانند نقص در سیم کشی پدال گاز ماشین، مشکل در دریچه ساسات، خرابی سنسور پدال گاز و شکستگی پدال گاز. این موارد را باید به موقع تشخیص و تعمیر کرد. اگر خودروی شما دنده اتوماتیک داشته باشد، می توانید با استفاده از ابزارهای موجود در خودرو، سعی کنید مشکل پدال گاز ماشین را حل کنید. اما اگر موفق نشدید، باید با ترمز دستی سرعت خودرو را کنترل کرده و موتور را خاموش کنید. سپس دنده را در حالت نوترال قرار دهید تا خودرو در هیچ دنده ای نباشد. اگر خودروی شما دنده دستی داشته باشد، اول کلاچ را بگیرید و بعد دنده را در حالت نوترال ببرید تا خودرو از حالت گیر افتادن خارج شود.

پدال گاز ماشین

2. پدال گاز ماشین کار نمی‌کند (به دلیل آلودگی آب و بنزین، اشکال در فیلترهای هوا و سوخت، ساییدگی پمپ بنزین و ناهماهنگی زمان‌بندی احتراق)

3. تاخیر پدال گاز:

وقتی پدال گاز ماشین را ناگهان و با قدرت فشار دهید، اگر خودرو شتاب نگیرد، احتمالاً با مشکل تاخیر پدال گاز مواجه هستید. این مشکل بیشتر در خودروهای گازی رخ می دهد و ممکن است به دلیل خرابی در سنسور پدال گاز، کپ ایسیو یا دریچه گاز باشد. این عوامل باعث می شوند که ولتاژ سنسور پدال گاز کاهش یابد و خودرو نتواند در دور آرام حرکت کند. برای تشخیص دقیق علت تاخیر پدال گاز ماشین، باید از دستگاه دیاگ استفاده کنید و برای رفع آن، باید قطعات معیوب را تعویض یا تعمیر کنید. اگر خودروی شما این مشکل را دارد، بهتر است سریعاً به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید و در صورتی که در خرم آباد هستید، با تماس با شماره امداد خودرو خرم آباد میتوانید از خدمات امدادی این مجموعه استفاده کنید.

4. گاز خوردن ماشین 

اگر خودروی شما بدون فشار دادنپدال گاز ماشین مصرف بیش از حد سوخت داشته باشد، احتمالاً قطعاتی مانند سیم گاز، انژکتورها، استپر موتور، ایسیو، دریچه گاز، شمع های خودرو، سنسور دور موتور و غیره دچار نقص شده‌اند و نیاز به تعمیر یا تغییر دارند.

5. عدم شتاب گیری خودرو

هنگامی که پدال گاز ماشین را فشار می دهید ولی سرعت خودرو افزایش نمی یابد، به این معنی است که خودرو شتاب نمی گیرد. این مشکل ممکن است به دلیل عواملی مانند آزاد شدن سیم پدال گاز، نقص در پمپ بنزین، عیب در شمع های خودرو، اختلالات مربوط به ایسیو، خرابی فیلترهای هوا و ورود آب به بنزین ناشی از خرابی رینگ پیستون خودرو و ... ایجاد شده باشد که برای حل مشکل باید قطعه معیوب را شناسایی و تصحیح و یا تغییر دهید.

پدال گاز

سخن آخر:

پدال گاز ماشین با سیستم ساسات خودرو در ارتباط است و کنترل میزان باز شدن دریچه ساسات را دارد. هر چه این پدال بیشتر فشار داده شود، دریچه ساسات بازتر می شود و هوای بیشتری به موتور می رسد. این امر باعث می شود که موتور سوخت بیشتری بخورد و سرعت بیشتری داشته باشد. اگر پدال گاز ماشین خراب شود، تمام این فرآیندها نیز دچار مشکل می شوند.