Loader
علت قطع شدن برق پشت آمپر چیست
علت قطع شدن برق پشت آمپر چیست

علت قطع شدن برق پشت آمپر خودرو چیست؟

گاهی اوقات ممکن است با مشکل عدم رسیدن برق به پشت آمپر خودرو مواجه شوید. این مشکل می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد که در این مقاله به آن ها پرداخته ایم. هدف ما این است که با شناخت این دلایل، بتوانید این مشکل را به بهترین شکل حل کنید.

 

آشنایی با سیستم برق خودرو

سیستم برق خودرو از مهمترین بخش های این وسیله نقلیه است. ما هنگامی که در خودرو را باز می کنیم و تا زمانی که موتور را خاموش کرده، از خودرو خارج شده و در آن را بسته ایم، به شکلی از سیستم برق خودرو استفاده می کنیم. سیستم های برق خودروهای قدیمی خیلی پیچیده نبودند اما با رشد تکنولوژی این سیستم ها هم تغییرات زیادی کردند و بیشتر پیچیده شدند. در صورت قطع شدن برق پشت آمپر خودرو با مکانیک سیار شبانه روزی خرم آباد تماس گرفته و درخواست امدادرسانی داشته باشید. سیستم برق خودرو عموماً از پنج بخش اصلی ساخته شده است که می خواهیم نحوه ی عملکرد هر یک را شرح دهیم.

 

1. تولیدکننده برق

در سیستم‌های برقی خودروها، تولید کننده برق نقش بسیار حیاتی را ایفا می‌کند. در خودروهای قدیمی، از دینام به عنوان تولید کننده برق استفاده می‌شد، در حالی که در خودروهای جدید، از آلترناتور به عنوان منبع برق استفاده می‌شود. با این تفاوت، وظیفه اصلی هر دو این تجهیزات یعنی دینام و آلترناتور یکسان است.

 

دینام یا آلترناتور نیروی مکانیکی که از گردش موتور حاصل می‌شود را از طریق یک تسمه به عنوان واسطه دریافت می‌کند. سپس این نیرو توسط دینام یا آلترناتور به یک فرایند تبدیل می‌شود که در نهایت برق با ولتاژ 12 ولت تولید می‌شود. این برق سپس به ذخیره‌کننده برق یا باتری خودرو تحویل داده می‌شود.

 

وظیفه اصلی دینام یا آلترناتور در این سیستم، شارژ کردن باتری یا ذخیره‌کننده برق خودرو در زمانی است که موتور روشن است. به این ترتیب، برق تولید شده توسط دینام یا آلترناتور، به عنوان یک منبع انرژی پایدار برای سیستم برقی خودرو عمل می‌کند و امکان استفاده از تجهیزات الکتریکی مختلف در خودرو را فراهم می‌کند.

 

2. ذخیره کننده برق

ذخیره‌کننده برق یا باتری در خودرو، وظیفه دارد برق را درون خود ذخیره کند. در واقع، باتری مسئول تأمین برق خودرو در زمانی است که موتور خودرو خاموش است. به عبارت دیگر، باتری در زمان روشن بودن موتور، برق تولید شده توسط دینامو یا سیستم‌های آلترناتیو را ذخیره کرده و در زمانی که موتور خاموش است، برق را به تجهیزات خودرو ارائه می‌دهد. این تجهیزات شامل امکاناتی نظیر بالابر شیشه، رادیو، چراغ‌ها، فلاشر، برف‌پاک‌کن، استارت و سایر تجهیزات می‌شوند. باتری خودرو دارای یک قطب مثبت و یک قطب منفی است و مواد سازنده آن بسته به مدل خودرو ممکن است متفاوت باشند؛ اما کارکرد اصلی آن‌ها یکسان است.

 

3. توزیع کننده برق

برای انتقال برق به مصرف کننده های خودرو، توزیع کننده برق از تولیدکننده یا ذخیره کننده برق استفاده می کند. سیم های روکش دار توزیع کننده برق بر اساس نوع مصرف کننده متفاوت هستند. سیم های هم مسیر که برای جلوگیری از هرج و مرج در سیستم برق خودرو لازم هستند، در یک لوله پلاستیکی گذاشته می شوند و با چسب برق به هم متصل می شوند. به این ترتیب، به جای سیم های زیادی، از دسته سیم هایی استفاده می شود که راحت تر قابل تشخیص هستند.

 

4. کنترل کننده برق

کنترل کننده برق عبارتند از دکمه ها و کلیدهایی که در مسیر جریان برق به مصرف کننده ها قرار دارند. با استفاده از این کنترل کننده ها، می توان سرعت و قدرت مصرف برق و یا جهت و حالت آن و همچنین وضعیت روشن یا خاموش بودن مصرف کننده را تغییر داد. برای مثال، دکمه روشن و خاموش رادیو یک کنترل کننده است که با آن می توان رادیو را روشن یا خاموش کرد. کنترل کننده دیگری که می توان نام برد کلید فن خودرو است که با آن می توان شدت مصرف برق را کنترل کرد.

 

5. مصرف کننده برق

دستگاه های برقی که در ماشین نصب شده اند، برق می خورند. مثلا چراغ های داخلی و بیرونی ماشین، شیشه ها، کولر، فن، استارت، رادیو و ضبط و… از این دستگاه ها هستند.

 

علت قطع شدن برق پشت آمپر

قطع شدن برق خودرو می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. گاهی اوقات زمانی که می‌خواهید خودرو را روشن کنید، هیچ جریان برقی به آمپر نمی‌رسد و خودرو شروع به کار نمی‌کند. این ممکن است به خاطر سوختگی سیم فیوز باشد. این سیم‌ها به شکل سه تکه نیم دایره هستند و برای اتصال باتری، چراغ و انژکتور به کار می‌روند. اگر این سیم‌ها قطع شوند یا از جای خود بیرون آیند، برق خودرو قطع می‌شود.

 

اگر سیم‌های نیم دایره ای سمت راننده و سمت راست موتور سالم باشند، مشکل احتمالا از باتری خودرو است. در بعضی از خودروها مانند پژو ۲۰۶، باتری ممکن است فاسد شده و برق خودرو را قطع کند. در این صورت باید از باتری دیگری برای راه انداختن خودرو استفاده کنید.

 

چک کردن جعبه فیوز:

جعبه فیوز روی باتری نصب شده است. وقتی کاپوت خودرو را باز می‌کنید، می‌توانید این جعبه را مشاهده کنید. جعبه فیوز وظیفه دارد که برق لوازم الکتریکی خودرو را تنظیم کند. این قطعه همچنین می‌تواند برق خودرو را قطع و وصل کند. گاهی اوقات ممکن است فیوز خراب شده و برق خودرو را از دست بدهد. در این حالت باید فیوز مشکل‌دار را شناسایی و تعویض کنید. شما می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید.

 

بررسی دینام و باتری:

برای اطمینان از سالم بودن دینام و باتری خودرو، لازم است برق خودرو را در شرایط مختلف آزمایش کنید. اگر برق خودرو به طور ناگهانی قطع و وصل می‌شود، ممکن است علت آن از اتصالات نامناسب یا سر باتری های آسیب دیده باشد. بنابراین، باید اتصالات سیم ها و سر باتری ها را بررسی و در صورت لزوم تعویض کنید.

 

 

اختلال در تأمین برق:

زمانی که در حین رانندگی، سیم‌هایی که برق را به قسمت‌های مختلف خودرو مانند رادیو، چراغ سقفی و … می‌رسانند، ناگهان قطع شوند؛ هیچ‌کدام از این بخش‌ها برق نخواهند داشت. اگر موتور هم خاموش شود، سیستم جرقه‌زنی موتور نمی‌تواند برق دریافت کند. اگر بعداً همه چیز دوباره به حالت عادی برگردد؛ یعنی با رسیدن دوباره برق به مدار، این اختلال در تأمین برق، برطرف شده است.

سیستم برق یک خودرو، بستگی به اجزایی دارد که می‌توان به شمع، دلکو، پلاتین، خازن و … نام برد. اگر با این اجزا آگاهی داشته باشید؛ می‌توانید مشکل سیستم برق رسانی را حل کنید.

 

راهکارهای لازم برای وصل کردن برق خودرو

نشانه‌ها و علائم خرابی برق خودرو عبارتند از:

1. اگر سیستم روشنایی خودرو و دیگر قسمت‌های برقی، قطع شود یا دچار نوسان شود، این نشانه‌ای است که برق خودرو دچار مشکل شده است.

 

2. از دیگر علائم خرابی برق خودرو می‌توان به از کار افتادن ناگهانی رادیو، چراغ سقف و سایر وسایل برقی اشاره کرد.

 

3. قطع و وصل شدن برق خودرو به صورت یکباره از نشانه‌های خرابی برق خودرو به شمار می‌آید.

 

4. اگر موتور ماشین به طور ناگهانی خاموش شود، این نیز نشانگر مشکل در سیستم برق خودرو است.

 

هر یک از این نشانه‌ها ممکن است بر ایرادات و اشکالات مختلف در سیستم برق خودرو اشاره کنند. به عنوان مثال، نوسان برق ممکن است ناشی از مشکلات در جعبه فیوز باشد؛ بنابراین بررسی وضعیت جعبه فیوز در صورت نوسان برق مهم است. همچنین، اگر موتور به طور ناگهانی خاموش شود، این ممکن است ناشی از عدم ارسال برق به سیستم جرقه زنی موتور باشد.

اقدامات لازم هنگام قطع شدن برق پشت آمپر خودرو

 

اقدامات لازم در صورت قطع برق خودرو می‌توانند به شرح زیر باشند:

1. حفظ خونسردی

اولین قدم همیشه حفظ خونسردی است. اگر با مشکلی در خودرو روبرو شدید، اهمیت دارد که هوشیاری خود را حفظ کرده و به آرامش اقدامات لازم را انجام دهید.

 

2. بررسی اطلاعات آمپرمتر

اطلاعات صفحه پشت آمپرمتر را چک کنید تا میزان بار برق مصرفی وضعیت خودرو را بررسی کنید.

 

3. بررسی سر باطری و اتصال بدنه

وضعیت سر باطری و اتصالات بین باطری و بدنه خودرو را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که همه چیز درست متصل است.

 

4. بررسی مغزی سوئیچ

وظیفه مغزی سوئیچ در انتقال برق به صفحه و نشانگرهای آمپر است. اگر خراب شده باشد، ممکن است باعث قطع برق شود؛ بنابراین باید وضعیت آن را بررسی کنید.

 

5. بررسی فیوزها

فیوزها، مواردی هستند که در صورت بروز مشکلات جریان برق را قطع می‌کنند. بررسی کنید که فیوزها سالم هستند و در صورت نیاز، فیوزهای خراب را تعویض کنید.

 

6. بررسی دزدگیر

در برخی موارد، دزدگیر ممکن است باعث قطع برق شود. فیش ورودی دزدگیر را چک کنید و اطمینان حاصل کنید که درست و متصل است.

 

7. مراجعه به تعمیرگاه متخصص

اگر پس از انجام مراحل فوق مشکل حل نشد، بهتر است به یک تعمیرگاه متخصص مراجعه کنید تا تخصصی‌ترین راهکار برای رفع مشکلات برق خودرو را ارائه دهند.